EGR klep

De EGR-klep zit in veel diesel- en benzinemotoren. Het mengt uitlaat- met inlaatgassen, verlaagt de verbrandingstemperatuur en reduceert zo NOx-uitstoot, wat goed is voor het milieu.

Spoednummer

w

Bereikbaarheid

7 dagen per week

Binnen 1 dag klaar

Ophalen of verzenden

Helpdesk

Heeft u een vraag?

EGR klep vervangen

Met een EGR klep staat de afkorting voor Exhaust Gas Recirculation. Dit is een klep die op veel diesel- en benzinemotoren te vinden is. Dit onderdeel zorgt ervoor dat de NOx uitstoot van de motor wordt verminderd. NOx is een afkorting voor stikstofoxide. Stikstofoxide ontstaat wanneer het overschot aan zuurstof binnen een dieselmotor wordt verbrand. De uitstoot van NOx is schadelijk voor het milieu.

Doordat deze klep in het uitlaatsysteem wordt verwerkt, wordt deze uitstoot dus verminderd. De EGR klep zorgt ervoor dat een deel van de uitlaatgassen opnieuw de motor in worden geleid om opnieuw te kunnen worden verbrand. Zo wordt de schadelijke uitstoot verminderd, maar daalt ook de temperatuur van de NOx-uitstoot.

De EGR klep kan beschadigd of vervuild raken. Wanneer dit het geval is, kunt u bij De Roetfilter Dokter terecht. Wij zorgen ervoor dat uw uitlaatgassen weer milieuvriendelijk worden. Hiervoor moet u ook niet uw roetfilter verwijderen! Naast dat dit slecht is voor het milieu, is het ook nog een illegaal en dus strafbaar.

Before and after

Telefonisch technisch support voor auto bedrijven

BEL 026-2340042

Veel voorkomende oorzaken van problemen zijn:

Defect uitlaat gas recirculatie systeem (EGR).

Turbo of turbo regeling.

Lekkage van inlaat lucht systeem

(intercooler en luchtslangen en leidingen).

Luchtmassameter meet verkeer de waarde.

Sensoren in de uitlaat zijn defect of geven verkeerde waarden.

Extreme vervuiling van het inlaatspruitstuk.

De maximale opslag capaciteit van het roetfilter is bereikt door hoge kilometerstand.

Handmatige regeneratie en of gebruik van chemische hulpmiddelen zullen slechts tijdelijk uitkomst bieden, het stukje filter dat nog over is wordt hierdoor extra goed schoon gemaakt waardoor wel weer enige tijd het roetfilter werkt. De opslag capaciteit wordt echter niet hersteld waardoor het systeem in veel gevallen nog te vaak regenereert  met als gevolg dat het voertuig een te hoog brandstof verbruik blijft houden.

Hoe werkt een EGR klep?

NOx is een verbinding van stikstof en zuurstof, deze verbinding ontstaat alleen onder bepaalde omstandigheden. Zo moet er een temperatuur zijn van 1800 graden Celsius of hoger en een optimale verhouding tussen stikstof en zuurstof. Deze omstandigheden komen voor in een motor.

De EGR klep reguleert de uitstoot van de uitlaatgassen. Deze klep houdt een deel van de uitlaatgassen tegen en reguleert deze terug naar de motor. Zo kunnen deze gassen opnieuw worden gebruikt voor de verbranding, waardoor de verhouding stikstof en zuurstof in de cilinder verandert. Hierdoor kan er minder NOx worden gevormd. Daarnaast daalt de temperatuur. Deze wordt onder de 1800 graden Celsius gehouden, wat ervoor zorgt dat er veel minder NOx wordt gevormd.

Dit klepje bevindt zich bij de motor en vormt een verbinding tussen de inlaat- en uitlaat buis. Wanneer het nodig is gaat dit klepje open. De EGR klep gaat open wanneer er voldoende zuurstof en temperatuur in de motor is.

Wanneer moet u een EGR klep reinigen?

Doordat een EGR klep de uitlaatgassen vermengd met nieuwe lucht, kan dit voor vervuiling zorgen. U kunt aan verschillende dingen merken dat het tijd is om uw EGR klep te reinigen. Wanneer uw EGR klep vervuild is gaat het storingslampje van de motor branden. Daarnaast zult u merken dat de auto minder trekkracht heeft, een hoger brandstofverbruik en minder vermogen. Ook kan het zo zijn dat er zwarte rook uit de uitlaat komt.

Wanneer u een van deze dingen merkt of ziet is het belangrijk om uw EGR te reinigen. Dit kunt u gemakkelijk bij ons laten doen. Bij De Roetfilter Dokter staan we altijd voor u klaar. Rijdt u door met een vervuilde EGR klep, dan loopt u het risico op meer problemen en defecten bij uw auto. Denk aan problemen met het roetfilter.

Wat te doen als de EGR klep niet meer werkt?

De levensduur van een EGR klep is afhankelijk van verschillende factoren. Dit heeft te maken met het onderhoud en het rijgedrag. De levensduur kan worden uitgedrukt in het aantal gereden kilometers, waarbij 100.000 kilometer een redelijke levensduur is voor deze klep.

U kunt ervoor kiezen de EGR klep te vervangen, maar ook kunt u de EGR klep uitschakelen. Hier zijn wel enkele nadelen aan verbonden. Een auto met EGR klep is namelijk compleet afgesteld op het rijden met een werkende klep. Wanneer deze ineens wordt uitgeschakeld heeft dat nadelige gevolgen. Het uitschakelen van deze klep wordt ook wel EGR afdoppen genoemd. Bij De Roetfilter Dokter raden wij sterk aan deze klep en uw roetfilter te reinigen of te vervangen.

De nadelen die bij een EGR klep uitschakelen ontstaan, uiten zich in het minder goed werken van uw auto. De auto is compleet afgesteld op een goed werkende EGR. Wanneer dit wegvalt, zal de auto minder goed functioneren. Daarnaast zal de temperatuur in de motor stijgen en zal er meer NOx worden uitgestoten, wat slecht is voor het milieu.

Alternatieven voor de EGR afdoppen

Wanneer uw EGR klep niet meer werkt, kunt u deze laten reinigen of vervangen. Bij het reinigen van deze klep worden de verkoolde resten weggehaald. Door het compleet schoonmaken van de klep werkt deze vaak weer als vooraf.

Een andere mogelijkheid is het vervangen van de EGR klep, dit raden wij enkel aan wanneer de klep echt niet meer werkt. Hierbij halen we de huidige klep ervanaf en monteren we er een nieuwe klep op. Zoals we hiervoor al benoemden, raden wij dus wel sterk aan om om de huidige EGR klep te behouden.

EGR klep vervangen kosten

De EGR klep vervangen brengt kosten met zich mee. Wat deze kosten zijn verschilt ontzettend per auto. Een EGR klep zelf hoeft niet veel geld te kosten, dit ligt rond de €50 en gaat tot €450. Hierbij verschilt het natuurlijk wat voor auto u heeft.

Het demonteren van de oude klep en het monteren van de nieuwe kost best wat tijd. Dit komt doordat de EGR klep zich onderaan de motor bevindt. Er moet dus eerst redelijk wat gedemonteerd worden voordat u bij de klep komt. Op die manier is een professional hier wat uren aan kwijt, waardoor de kosten op kunnen lopen.

Bij De Roetfilter Dokter adviseren we u graag over uw situatie. Wij zorgen ervoor dat uw motor weer als nieuw werkt!

De Roetfilter Doktor

Contact

Heeft u na uw bezoek aan onze website nog vragen? 
Of direct hulp nodig!?

Neem contact op met  De Roetfilter Dokter

Handelstraat 20-A
6851 EH Huissen

info@carassist.nl

Of vul het contactformulier in, één van onze medewerkers neemt dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Contactformulier