Werking Roetfilter

Professioneel reinigen van roetfilters
U bent bij ons op het juiste adres.

De werking van een roetfilter is voor veel mensen een raadsel. Wanneer u een dieselauto koopt en deze komt uit 2007 of later, dan is de kans ontzettend groot dat er een roetfilter op deze auto zit. Een roetfilter is een onderdeel van het uitlaatsysteem

w

Bereikbaarheid

7 dagen per week

Binnen 1 dag klaar

Ophalen of verzenden

Helpdesk

Heeft u een vraag?

De werking van een roetfilter

Dit is namelijk het onderdeel dat de schadelijke deeltjes uit de uitlaatgassen filtert samen met bijvoorbeeld een EGR klep. De schadelijke deeltjes zijn roet en andere stofdeeltjes. Dit is niet alleen slecht voor de menselijke gezondheid, maar ook voor het milieu.

Sinds 2007 is het verplicht om een roetfilter te hebben wanneer u met een dieselauto rijdt. Heeft u deze niet dan is dit schadelijk voor het milieu, waardoor u een boete kunt krijgen. Rijdt u een dieselauto en heeft u het roetfilter verwijderd, dan is dit strafbaar. Het roetfilter heeft namelijk verschillende positieve effecten op het milieu. Toch zijn er ook nadelen aan de werking van roetfilter en kan dit verschillende problemen veroorzaken. Bij De Roetfilter Dokter vinden wij het belangrijk dat zowel het milieu als u baat heeft bij uw roetfilter.

Before and after

Veel voorkomende oorzaken van problemen zijn:

Defect uitlaat gas recirculatie systeem (EGR).

Turbo of turbo regeling.

Lekkage van inlaat lucht systeem

(intercooler en luchtslangen en leidingen).

Luchtmassameter meet verkeer de waarde.

Sensoren in de uitlaat zijn defect of geven verkeerde waarden.

Extreme vervuiling van het inlaatspruitstuk.

De maximale opslag capaciteit van het roetfilter is bereikt door hoge kilometerstand.

Handmatige regeneratie en of gebruik van chemische hulpmiddelen zullen slechts tijdelijk uitkomst bieden, het stukje filter dat nog over is wordt hierdoor extra goed schoon gemaakt waardoor wel weer enige tijd het roetfilter werkt. De opslag capaciteit wordt echter niet hersteld waardoor het systeem in veel gevallen nog te vaak regenereert  met als gevolg dat het voertuig een te hoog brandstof verbruik blijft houden.

Wat doet een roetfilter?

Het roetfilter is een filter dat roet en andere stofdeeltjes uit de uitlaatgassen van uw dieselauto filtert. Deze deeltjes worden opgeslagen en na een bepaald aantal kilometer zit deze filter vol. Dit kan na 350 km zijn, maar ook na 1000 km. Wanneer het filter vol zit, vindt er regeneratie plaats. Dit is het verbranden van de deeltjes, waarbij enkel wat as overblijft.

Door het verbranden van deze deeltjes ontstaat er weer ruimte voor nieuwe stofdeeltjes. Het verbranden van deze deeltjes zorgt ervoor dat het in plaats van schadelijke stoffen nu gasvormige koolstofdioxide wordt. Dit is niet meer schadelijk en kan gewoon door de uitlaat ontsnappen.

Hoe werkt het regeneratieproces?

Het regenereren is een proces op zich. Dit proces vindt dus plaats wanneer het filter vol zit. Dit kan op twee manieren voorkomen, natuurlijk of met behulp van professionele middelen. De natuurlijke manier wordt geregeld door de auto zelf, maar ook u heeft hier wat zeggenschap in. Wanneer de motor warm genoeg is, zal dit voor een verbranding zorgen. Roet verbrand namelijk bij een temperatuur van 600 graden celcius. Wanneer de motor deze temperatuur bereikt, zal het regeneratieproces worden geactiveerd. Hierbij verbranden de stofdeeltjes en wordt dit koolstofdioxide, wat niet meer schadelijk is.

Om de stofdeeltjes te kunnen verbranden moet de temperatuur van de motor dus wel een hoog genoeg zijn. Wanneer dit niet zo is kunnen ontstoppingen ontstaan, waardoor een regeneratie met behulp van professionele middelen gedaan moet worden. Hiervoor kunt u terecht bij De Roetfilter Dokter. Wij hebben een middeltje dat we in uw roetfilter stoppen. Dit middel veroorzaakt een regeneratie. Waardoor de stofdeeltjes alsnog verbranden en enkel het as overblijft. Op die manier herstellen we de werking van het roetfilter.

Nadelen aan de werking van de roetfilter

Ondanks dat het roetfilter een goede werking heeft op het milieu, heeft het nadelige gevolgen voor de auto zelf. Zo kan het roetfilter systeem op den duur minder goed gaan functioneren. Dit kan als gevolg hebben dat het as achterblijft, maar ook een ophoping van roet. Deze ophoping van roet kan weer ontstaan doordat er te korte stukken worden gereden of dat het voertuig niet goed op temperatuur komt.

Dit heeft als gevolgen een stijging in het oliepeil, een hoge regeneratie frequentie, een hoog brandstofverbruik of een storing in het display. Dit zijn negatieve gevolgen voor uw auto.

Het hebben van een roetfilter heeft over het algemeen verschillende negatieve gevolgen op uw auto. Zo zorgt het voor een lager vermogen, met een hoger verbruik. Uw auto moet dus meer moeite doen om op dezelfde kracht vooruit te komen. Wanneer er problemen zijn met het roetfilter en u anticipeert hier niet snel op, dan zal dit ook nadelige gevolgen hebben voor uw auto. Waarbij het roetfilter kapot kan gaan, maar ook de auto zijn vermogen kan verliezen. Daarbij komen ook nog de negatieve gevolgen die dit heeft op het milieu.

Wat zijn problemen in de werking van het roetfilter?

Het roetfilter vangt de schadelijke stofjes op in het filter. Bij elke gereden kilometer zijn dit er weer meer, waardoor het filter op een gegeven moment vol zit. Per auto verschilt dit of het bijvoorbeeld na 350 kilometer is, of na 1000. Wanneer u met uw auto langer verre afstanden rijdt, hoeft u zich nergens zorgen om te maken, dit veroorzaakt namelijk de regeneratie. Wat ervoor zorgt dat deze opgeslagen deeltjes verbranden en er ruimte ontstaat voor nieuwe deeltjes.

Het kan ook zo zijn dat de motor niet op temperatuur komt en dat er geen regeneratie wordt gestart. Wanneer dit het geval is ontstaat er een ophoping van roet en andere stofdeeltjes waardoor het filter op een gegeven moment vol zit. Wanneer dit het geval is spreken we van een verstopping. Dit is schadelijk voor uw auto en het milieu en moet daarom verholpen worden.

Wanneer er problemen zijn met uw roetfilter, kunt u dit zien aan een waarschuwingslampje in het dashboard. Dit laat zien dat de werking van het roetfilter het niet meer goed doet. Ook kunt u dit merken aan andere aspecten. Zo gaat uw auto stinken tijdens het rijden, maar ook kan de auto gaan schokken en trillen. Dit geeft u een waarschuwing dat er iets niet in orde is. Het waarschuwingslampje betekent dat u nog wel verder kunt rijden, maar snel langs de garage moet om uw roetfilter na te laten kijken.

Oplossingen voor de werking roetfilter

Zoals hiervoor al werd genoemd, kunt u bij De Roetfilter Dokter ook terecht voor een geforceerde regeneratie. Hierbij zorgen wij door het toedienen van een middel voor het regenereren van de roetfilter.

Op die manier zorgen wij ervoor dat het filter weer compleet schoon is en u weer veilige kilometers kunt maken. Hierbij is het belangrijk dat u een goed beeld heeft van hoe u dit kunt voorkomen. Alleen zo zorgen we ervoor dat u zelf de regeneratie kunt activeren.

Dit kunt u doen door vaker lange afstanden te rijden, waardoor de motor op temperatuur komt. Door de hoge temperatuur kunnen de deeltjes worden verbrand om zo weer ruimte te creëren. Als u vragen heeft over uw roetfilter, dan kunt u altijd bij ons terecht.

De Roetfilter Doktor

Contact

Heeft u na uw bezoek aan onze website nog vragen? 
Of direct hulp nodig!?

Neem contact op met  De Roetfilter Dokter

Handelstraat 20-A
6851 EH Huissen

Of vul het contactformulier in, één van onze medewerkers neemt dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Contactformulier